åkeriet

Utflykter på MC. Avgång kl 18 regnfria tisdagar från OKQ8 Åkerstigen 22 Ekerö.

Klassisk Donken Sveavägen Och Lite Av Minnenas Allé.

Kategori: åkeriet

Bor man i storstan kan det ju vara motiverat med en sväng i city, i alla fall en gång under en säsong. Därför fick det bli klassiska Donken på Sveavägen ikväll.
Här har det samlats bikers sen Hedenhös tid, ja faktiskt långt innan mobiltelefonen uppfanns och internet också för den delen. Några likes på Facebook gick det inte heller att få alltså. Nä, ville man bli lajkad då, blev det till att bränna ner en rejäl gummiremsa i asfalten utanför, som då kunde resultera i hurrarop och applåder. Nu går det inte lika vilt till.
Lugnet har liksom lagt sig där nedanför Observatorielunden..
..och det vildaste idag var väl vår parkering på trottoaren där utanför Donken.
 
När vi väl tuggat i oss burgarna och klunkat slut på colan kändes det ju inte som att det riktigt var läge att dra hem. Checkade av om det var nån som hade koll på hur raggar-rundan gick när det begav sig, och jorå, Lennart visste! Tegnergatan, Birger Jarlsgatan, Kungsgatan, Sveavägen.
Så när alla torkat dressingen ur mustaschen var det dags för raggar-runda.
Upp en bit på Sveavägen och vänster in på Tegnergatan. Stannar till och ser att alla är med
innan vi börjar vår cruising.
Kanske är det för att jag bestämt mig för att lämna Stockholm som minnena plötsligt gör sig påminda. Här i Vasastan på Tulegatan bodde Mankan Lindberg som jag kom till Stockholm för att lira med -79 och här jobbade jag under ett antal år på 80-talet.
Vi svänger höger på Birger Jarlsgatan och sen höger upp på Kungsgatan. Golden Hits hette förr Golden Days och ligger kvar på samma ställe som när jag nånstans i mitten av 70-talet besökte stället för en nyårsmiddag. Höger och ut på Sveavägen igen och vi passerar Olof Palmes Gata.
Var ute med kompisar den 28 februari -86 och var på mordplatsen på natten innan jag tog tricken hem. Vi rullar bort till Tegnergatan igen och tar ett halvt varv till innan vi kommer ut till Nybrokajen och Strandvägen där vi får kompisköra intill spårvagnen en bit.
När vi passerar Djurgårdsbron kommer jag att tänka på när jag och några polare -80 tyckte att vi hade anledning att kasta en Molotov Cocktail efter vakterna på Gröna Lund.
Nu kom vi aldrig så långt att kastet blev av, och blev också inne på polisstationen som låg alldeles intill, varse om vilken dålig idé det var.
Vi fortsätter ut mot Gärdet och passerar Sjöhistoriska. Neil Young tänker jag! Han spelade där med Crazy Horse nånstans i mitten på 90-talet. Jag var inte på konserten men träffade honom i korsningen Tegnergatan-Dalagatan tidigare samma dag. Blev en pratstund och han fick en bandtisha med mitt dåvarande band.
Vi rundar Kaknästornet och svänger så småningom in på Valhallavägen. Där i hörnan ligger Filmhuset där vi gjorde en liveinspelning med bandet Slips på 80-talet. Drar sen hela Valhallavägen ner till Roslagstull och Sveaplan innan vi tar oss upp på Essingeleden, ner på Lindhagensgatan där jag bodde ett antal år på nr 69 och höger bort över Tranebergsbron.
Min första egna lägenhet i Stockholm låg just här i Traneberg. Och här tar den här minnesallén slut. Kanske var det sista gången jag fick åka runt i Stockholm på det här viset..
Nåja, vi avslutar vår färd uppe vid Ekerö Möbler, tittar en stund på fullmånen som ligger stor och vacker ovanför Gällstaö och försöker få den på bild, vilket är lika döfött som alltid..
Spårade lite utanför ämnet ikväll. 41 år i huvudstan sätter visst sina spår, men det ska dit ett fyrtioandra också. Får se vad det har att bjuda på?
B.
 
 
Kommentera inlägget här: