åkeriet

Utflykter på MC. Avgång kl 18 regnfria tisdagar från OKQ8 Åkerstigen 22 Ekerö.

HDCS Wira Bruk.

Kategori: HDCS

Har haft lite otur, eller om det kanske är brist på planering, som gjort att jag inte lyckats ta mig iväg på så många av HDCS körningar. Skäms på mig!
Men i veckan fick jag lite hjälp på traven när Micke Flygare skickade en påminnelse om Wira Bruksturen som går av stapeln i september varje år. Och när nu hösten börjat nafsa oss i bakdäcket och almanackan var tom var det väl dax att slå till!
Ställde klockan på ringning åtta och vaknade sex. Så hade jag inte lyckats ta mig iväg på lördagsmorgonen hade det inte gått att skylla på att jag sov över i alla fall..
Nåväl.. upp och iväg kom jag och rullade in på parkeringen i Hagaparken med god marginal till avfärden klockan tio.
Mats var redan där och strax därpå rullade Micke å Micke å Kjelle in. Så åkeriet blev därmed bra representerat!
Det fortsatte att rulla in ekipage och utrymmet på parkeringen krympte en hel del. Innan avgång hade det räknats in 54 hojar vilket var nytt rekord för turen upp till Wira Bruk och efter en kort genomgång av kapten Lasse var det dags att vrida på nycklarna.
 
I soligt septemberväder blir det en kanondag på krokiga småvägar upp genom Roslagen! Det mullrar på rätt fint när 54 Harleys rullar tillsammans, så man får en del uppmärksamhet där man drar fram. Det blir till att ha vänstern beredd och vinka till publiken på gator och torg :-)
Jag åker som nr 6 i kortegen och när vi får stanna vid ett rödljus hinner jag slita upp telefonen och fånga lite av feelingen.
Strax slår det över till grönt och vi rullar vidare. Uppe i Gottröra blir det en mellanlandning för påfyllning av bränsle till maskiner och manskap och tid för lite snack och fotande.
Men snart är det hjälm på igen och efter ytterligare några sköna kurvor och ett antal vinkningar är vi framme på bruket. Ut med stöden och in till fiket! Det var lite problem att fixa mackor till alla, men de fick plocka fram vad de hade i skafferiet och det löste sig. Med gassande sol som ackompanjemang var det bara att slå oss ner i trädgårn, sörpla kaffe och tugga i oss.
Efter tretåren började det droppa av men vi Ekeröåkare tog oss en sväng ner i smedjan för att känna lite av historiens vingslag innan vi vände hemåt. Här pumpade bälgarna in syre i glöden redan 1635 och levererade värjor till den svenska armén. Nu hjälpte det inte så mycket och den svenska stormaktstiden gick mot sitt slut.
Vet inte vilken kung det här ordspråket tillhör, men man fattar ju att det gick åt skogen liksom..
Tack alla åkare för en härlig dag och ett extra stort tack till Lasse Brorsson och HDCS!
B.
 
Kommentera inlägget här: