åkeriet

Utflykter på MC. Avgång kl 18 regnfria tisdagar från OKQ8 Åkerstigen 22 Ekerö.

7 8 9.

Kategori: åkeriet

Ja då kör vi sista delen med tidigare outgivet material. Tur sju, åtta och nio är de sista tre innan det blev små reportage i bloggformat. Vi hoppar tillbaka till 2009 med en tur i slutet av maj och två i augusti. Lite glest mellan utflykterna, men det har ju tagit sig. :-)
 
Åk sju. Fikajakt i Nacka.
 
Hej!
 
Det blev en riktig långtur idag. Några droppar regn, men annars riktigt skönt hojväder. Vi tog färjan över och sen ut mot Nacka och Björkviks brygga längst ut på Ingarö. Trodde vi skulle få oss lite fika där men det såg bommat ut. Efter att ha njutit av utsikten där ute en stund vände vi tillbaka till Gustavsberg. På vägen ut såg vi nåt som vi trodde var ett mc-hak eftersom det stod ett femtiotal hojar utanför, så vi tänkte att där skulle det ju passa att fika då. Precis när vi kommer fram och parkerar bland alla hojar, väller det ut folk från stället och sitter upp, och vips så är det bara vi kvar på nåt som visade sig vara en helt vanlig pizzeria som råkat få besök av mc-klubben Distans från Vallentuna som var ute på en tvådagars hemlig tur för sina medlemmar.
Nåväl... efter lite krubb av olika sort styrde vi hemåt i solskenet. Lite lagom stadskörning via Stadsgårdskajen, Söder mälarstrand och Västerbron, fick vi oss också. Hoppas kunna få till nån tur nästa helg också. Därefter tänkte jag vi kunde ta en kvällstur på torsdag den 4 juni. Det finns ett ställe ute i Lissma som har börjat med temakvällar, mc torsdagar och bilar tisdagar. Återkommer om det senare.
B
Ps. Fem hojar idag. Rekord 2009!
 
 
Åk åtta. Mälaren Runt.
 
Jaha då blev det en sväng runt mälarn då. Jag och Johan P åkte ner till starten i Solna och vimmlade lite bland folk och fägring. Hittade ett äldre par som åkt ner från Haparanda på sin Gold Wing. Jag kände igen dem från Tisdagsträffen (www.tisdagstraffen.se) som jag åker på när jag är uppe i Skellefteå. De berättade att de brukar ta semester på tisdagar och åka ner till Skellefteå (25 mil) för att åka Tisdagsträffen och sen upp igen till Haparanda… entusiaster eller galningar? Viss beundran väcker det hos mig i alla fall.
Kl 11.00 hasade vi sen iväg med alla de andra flera tusen. Tog vårt första stopp nånstans bortanför Hallunda där Arne och hans kompis Sture väntade.
Nästa stopp blev på Taxinge slott, där vi mumsade i oss mackor och sötsaker, tillräckligt för att stå oss hela dan :-)
Därefter vidare till Strängnäs för en liten stadstur i gränderna. Johan vek av här, och vi andra fortsatte till Eskilstuna och Smedernas speedwaybana. Speedwayen tog nog slut när vi som bäst tryckte i oss tårta på Taxinge, men vi hann i alla fall precis kika in på marknaden innan den stängde. Några impulsköp blev det där innan vi susade vidare. Efter att vi passerat Västerås stannade vi på Cruisin Café för att fylla på kaffe. Kul ställe där man byggt ihop huset med en gammal buss. (undrar va byggnadsnämnden sa när de fick ritningarna?) Efter fikat kan man flanera på bakgården bland en massa amerikanskt skrot och hitta kul bilder att fylla digitalkameran med. Rekommenderas!
Här träffade vi också ”Harley the dog”. En något annorlunda typ av sin sort :-)
Innan vi åkte därifrån kom jag i slang med Matte. En chopperåkande snubbe som visade det sig, en gång bott på Ekerö. Han hakade på oss mot Enköping. Eftersom det ännu inte börjat regna bestämde jag mig för att stanna på festen hus Strul i Enköping och slå upp mitt, från England, specialimporterade tält. Måste ju kolla om det skulle hålla för lite regn, så det var ju perfekt att regnet hängde i luften. Matte hakade på mig in på festplatsen och Arne och Sture åkte vidare hemåt.
Precis när tältet var monterat kom de första dropparna. Bara att dra igen blixtlåset och gå ner till grillen för dagens middag. Karré med potatissallad och sprätta en stark! Å sen en till! Träffade en massa kul typer av olika slag, så det blev mycket snack och skratt och ett jämt ölflöde. Kröp in i tältet vid tretiden och konstaterade att det var torrt. Inuti :-)
Somnade direkt och väcktes sen ca halv nio av öppna pipor och Bröderna Slut!!! Det tog en halvtimme innan jag orkade upp och tog mig till serveringen för frukost. Där upptäckte jag att det var där The Slut Brothers höll till med sin morgonkonsert. De var om möjligt ännu galnare än de typer jag umgicks med under kvällen och helt fantastiska. De öste på med vansinniga texter och galna skämt och västknuttarna klappade takten :-)
När jag ätit färdigt och packat ihop tältet var det dags att gå och testblåsa för att kolla om det var grönt att åka. 0,00. Firade med en cola och drog iväg. Hann inte längre än två kilometer innan det var dags att blåsa igen. Nu var det farbror polisen som också ville kolla att det var grönt. Liite nervig blir man, men det var lugnt och det var bara att åka vidare.Jag körde lite fel och hamnade på väg 263 i Skolsta. Chansade på att åka mot Grillby och tänkte att jag skulle kunna hamna i Bålsta. Hittade några riktigt fina mc-vägar, och som tur var ledde de ingenstans, så jag fick uppleva dem två gånger :-) En timme senare var jag så i Grillby igen och kunde ta mig ut på E18 och därefter in till Bålsta. Och för första gången på mina tre resor runt Mälaren, hittade jag den snitslade vägen tillbaka till Stockholm.Hoppas att fler kan haka på nästa år. Det vore väl kul om vi kunde få till en egen liten tältby där vi kunde sitta och ljuga med en öl eller två. Nu ska visst sommaren komma tillbaka en kortis med fint väder på torsdag. Är det nån som är sugen på en sväng då? Förslag på åkmål mottages gärna.
 
B.
 
 
Åk 9. Träekrar och nåt halvbekant.
 
Hej på er!
Det blev en liten sväng på tre man hand. Jag och Ralf tog sexfärjan (låter spännande när man läser det :-) över till Slagsta. Vi fick fint sällskap på färjan av en Ford av tävlingsmodell från 20-talet. Träekrade hjul som ruskade rejält om man kom upp över 80 enligt ägaren.
Vi åkte sen bort till Röda Caféet där vi mötte upp med Johan P.
HDCS har en fast träff där på torsdagar så det var rejält med hojar och folk där. En hel del fina saker att titta på. Inte bara HD. Rätt mycket veteraner av olika slag.
Vi spatserade omkring en stund och drog sen vidare till Lissma Park. Där har de ju försökt att locka dit hojar på torsdagar men inte lyckats med det riktigt.
Det var tomt där sånär som på två hojar. Lustigt nog visade det sig vara Ekeröbor. Ralf var halvbekant med den ena och jag har träffat den andra vid ett par tillfällen tidigare. En av dem var visst bekant med dig Conny också. Känner du igen honom?
Nu får vi se vad det blir för väder i helgen. Blir det bra åker jag nog ut en sväng. Kolla mejlen om ni har lust att haka på. Kan bli hastigt. Väderrapporterna ändrar sig ju hela tiden.
 
B.
 
 
Sådär, då var lagret tömt på gamla historier och samlingen av åkeriåk får anses komplett. Historien har väl dessutom kommit ikapp oss och Eric och Sören får väl sägas ha blivit lite mer än halvbekanta. :-) Närmast väntar en liten redogörelse för min hojvecka på Gotland i somras. Ha det bra tills dess!
 
B.
                
                     
Kommentera inlägget här: