åkeriet

Utflykter på MC. Avgång kl 18 regnfria tisdagar från OKQ8 Åkerstigen 22 Ekerö.

En motorsommar

Kategori: egna avstickare

i solnedgången

 

Ja då har jag vintrat hojen idag, så då är det väl dags att summera mina små äventyr utanför åkeriet denna sommar. Redan förra sommaren försökte jag hänga med på HDCS Ekerötur, men vädret ville annat, så jag fick göra ett nytt försök nu. Även om regnet låg och lurade även denna gång så var det inte värre än att det kunde funka. Så jag och Mari åkte bort till Brostugan för att ansluta. Anförda av Benet blev det sen en sväng runt på våra öar här på Ekerö. Stopp för en medhavd fika ute på Adelsö och avslut på Skå flygfält där det var veterandag och mycket att kolla på.

brostuganadelsöfärjansamlade på skåblivande bikerkanske långbensflygande cabgapa stortold 1903 med styre

Nästa sväng påbörjade jag dan innan midsommar då jag åkte upp till Söderhamn för att fira midsommar tillsammans med Mari. Via småvägar genom Uppland och upp i Gästrikland och Hälsingland fick jag en sjutimmars underbar tur där varje krök var som ett oskrivet blad. Svensk landsbygd med öppna landskap betande kossor och en och annan damrumpa som stack upp i dikeskanten! Stannade aldrig för att fråga vad de gjorde där, utan antog att det plockades blommor att lägga under kudden kanske :-)

packad å på väglandsväg nånstans i upplandkvällning i gästrikland

Midsommarafton började vi med att ta hojen till en midsommarbrunch hos vänner till Mari. När vi parkerat på uppfarten där, hör jag någon bakom hörnet hojta ”jag hör hemlandstoner!” Fram kommer sen en piprökande reslig herre vid namn Janne som visar sig vara distriktsombud för HDCS i Gästrikland, Hälsingland och Dalarna. Han visste visst att vi skulle komma HD-burna, för han hade förberett med papper och allt för att värva mig till klubben. Nu behövdes inte det eftersom jag redan är medlem och vi kunde istället ägna oss åt brunchen som dukats upp och dessutom planera för en gemensam tur på midsommardan.

jag å jannelinda å marieva å erik

Efter detta hoppade jag och Mari i lädret igen och begav oss till Trönö där självaste Hep Stars skulle spela. Nu visade det sig mera vara Svenne & Lotta med kompband men ändå… Efter ännu en festplats på vår turné, rundade vi av kvällen med hemmakväll och frågesport hos Mari.

svenne å lottasvennedraget!my baby drove up in a lincoln?

Midsommardagen åkte vi iväg till Janne och hans fru Linda för att sen bli guidade runt i det Hälsingska landskapet. Fick en mysig tur på sköna sommarvägar och en god lunch på Växbo Krog.

janne linda mari å jagväxbo kroggrönskamossa

Dagen efter var det sen dags att vända hemåt igen. Tog då en annan väg en bit inåt landet. Via några små samhällen, byar utanför Söderhamn hamnade jag på något som kallas Tidernas väg. Via Sandviken, Gysinge, Östervåla och ner till Uppsala tog jag mig ned till huvudstan igen. Det blev också en sån där härlig dag (7 tim) genom ett Sommarsverige där man bara sitter och njuter på hojen! Badstopp och fika utanför Sandviken satt inte i vägen heller. Har ni inte åkt den här vägen så kan jag starkt rekommendera den!

badkillefikapaus efter fika :-)sommarväg

Sen bar det av upp till stugan i Skellefteå med hojen på släp. Har skaffat en hel del hojbekanta däruppe och det blir en hel del åka. Måndagar med old boys-klubben Återfallsknuttarna och tisdagar Tisdagsträffen. Blir också en och annan tur med HDCS-gänget där uppe. Här lite blandade bilder från det.

fikagubbsindisk enfieldstartklara oldiesraketsylvia å bengan har fått nyttså långt ögat nårvi rullar inut på vischanut på vischan 2finkläder påolika men ändå så lika pappa nu åker vipappa nu flyger vimin kompis martinspegla sig i glansenvi rullar in igenutanför kapelletwesterntrikecoola killarBrage, coolast av allafin samling

Har även andra goda vänner och grannar som kan hitta på skojigheter ibland. Strax efter att jag kommit upp, kom mina vänner Sören och Annika och föreslog att vi skulle hälsa på en bekant till dem. Han skulle ha lite motorcyklar att kika på. Så sagt och gjort… Vi for hem till Henry i byn Slut för att få se på hans hojar. Nu visade det sig att det var ingen liten samling, utan här var det cyklar i tre hus! Det rörde sig om ett trettiotal hojar som Henry renoverat upp till ett bra bruksskick. Helt fantastiskt vad som kan gömma sig ute i ladorna ibland!

henry å sören, i köket tiden står stillauppradad motorhistoriamer på radsvecia ost? nä mcstillebennyinskaffad jawafyrhjuling saknades inte

Har också en hojåkande stuggranne. Brukar bli en tur tillsammans varje sommar. I år åkte vi, Bosse, Annika, jag och Mari till Bureå på hojutställning. Bure bikeshow anordnas av klubben Buregaffla och MCM. Tyvärr blev kameran kvar hemma, men om det är nån som är nyfiken så hittar du en och annan bild här

http://picasaweb.google.com/buregaffla/BureBikeShow2010#

Fick förresten av en slump reda på att min granne Bosse också är ägare till en Ford Pilot -50. Bosse är en duktig bilplåtslagare och den här bilen var startskottet på den karriären. Han bjöd sen en vacker dag på en åktur i Piloten och jag fick veta en del om bilens historia och ursprungliga ägarinna…

ford pilotvacker kylarprydnadframsoffa

I år firade HDCS sitt 40årsjubileum med en roadtrip från Ystad till Haparanda. Jag passade på att hoppa på i Skellefteå och åka med till Piteå där man hade stopp och övernattning. Blev en jättetrevlig kväll med snack runt grillarna, god mat och underhållning.

sylvia bengan jag håkan jonny po gun affebengan å harry boy on firesylvia å gunsommarbrygdallt man behöverlet's dancesylvia å bengan dominerarjockeekerökändis ger benet

Dagen efter fick jag en jättefin tur då jag tog en sväng inåt landet för att kolla lite dragracing i Fällfors. Fick en helskön upplevelse då jag efter vägen stannat till i en liten by för att kolla kartan. Det är helt tyst, solen skiner och jag hör ett klapprande ljud bakom mig. Några sekunder senare blir jag omkörd av häst och vagn. Det var som att kastas 40 år bakåt i tiden till en tid man glömt att den fanns.

en annan tid

Fortsatte sen till dragracingen och helt andra hästkrafter :-)

drag 1drag 2drag 3drag 4hugg igrym 140som sagt, grym

huv 1huv 2

en av mina barndomsdrömmarvill ha...höjdarmusserött ä söttgrönt ä sköntgiftig ratt

Två dagar senare var jag på tur med återfallsknuttarna och frågade lite om en sväng de skulle göra senare i sommar. Hade sett på deras hemsida att de skulle till något som hette Zeit och kolla på hojar. Fick veta att det var en firma som tillverkade ergonomiska bord mm, men att ägarna också hade ett stort mcintresse. Fick också veta att de var med där den dagen. Så jag och min kompis Martin letade rätt på en av ägarna och undrade lite fint om man kanske kunde få komma och titta på grejorna nån dag?

Jo… nog skull he gå braa! Jamen vi faar nu! sa Torsten.

Och så var det bara att sitta upp och åka dit. När man kom in i deras verkstad var det som att kliva in i ett mc-museum och den som kom dit för de ergonomiska borden hade helt klart gått därifrån, övertygad om att ha kommit fel :-) Här fanns massor av godbitar! En del renoverade till toppskick och andra i gott bruksskick och även en del som fick klara sig som de blivit… eller vad sägs om en tidig 40tals HD med luftburk av märket röda ulven!

röda ulventorstens åkharley 750 -43mekanikerhusqvarna x 2ska bara hitta restennam namkonstapelrex willersrover TT-maskin tidigt 1900wanderer -13

Ja så här var min sommar förutom de trevliga turer vi haft tillsammans. Och idag tog jag min sista sväng för säsongen. Åkte till OK och fyllde fullt och sen en sväng ner till färjelägret för ett hejdå och låta bensintillsatsen få tillfälle att ta sig runt i systemet. Hoppas nu att vi kan få till några vinteraktiviteter innan det är dags att rulla ut igen! Så håll ett öga på mejlboxen, så kommer det snart ett förslag på en after work om nån vecka. Till dess… Hå de!.. mena Ha de!

 

tack å adjö

B.

KOMMENTARER:

  • Ralf säger:
    2010-11-08 | 21:41:12

    Tack B för alla trevliga turer, fin fina bilder och engagemang.

    Jag vet av egen erfarenhet att du lägger ned en hel del tid på detta för att vi alla skall kunna njuta även om vi inte kunnat vara med.

    Tack för 2010.

  • B. säger:
    2010-11-08 | 22:57:42

    Tack själv Ralf! Hoppas ni kan komma med på after work den 26e! Då kan vi planera nya upptåg :-)

  • Ralf o Catharina säger:
    2010-11-11 | 21:19:06

    Klart vi kommer med. Bokar du bord när du vet hur många vi blir. Det är ju direkt efter lön :)

Kommentera inlägget här: